Pages

RSS

Selamat Datang ke Blog Saya
Harap anda 'pening' membacanya.

Sunday, January 8, 2012

1 + 1 = 3 Murid-murid!

Banyak yang minta saya berikan pendapat mengenai isu demonstrasi di UPSI dan sikap dan pendirian Polis dalam menanganinya.

Dan acap kali juga saya akan cakap walaupun ada yg tak setuju dgn pendapat saya. Bila anda tak setuju dan anda bersuara,yes that's democracy.Cuba apabila anda dipaksa utk menerima pendapat org lain walhal anda sgt yakin pendapat anda itu benar,pasti hati dan perasaan anda rasa gelisah dan tidak tenteram yg amat.Itu tandanya kebatilan tu bukan fitrah dan fitrah anda sedang mendesak anda utk berkata benar.

Acap kali kita dgr prasa 'Mahasiswa tugasnya belajar & menuntut ilmu'.Jangan sesekali berpolitik!Pada saya,siapa anda itu akan menentukan apa pendirian anda tentang prasa ini.

Mari ingat kembali,semasa mula2 ke sekolah dulu,di darjah 1 cikgu akan lantik seorang dari kita utk menjadi ketua kelas utk memudahkan pengurusan kelas.pergi ambil buku kedatangan,pergi ambil kapur,report pada cikgu siapa yg tak dtg dan sebagainya. Masa tu sebab masing2 orang baru dan tak kenal satu sama lain,cikgu pilih sapa yg jd ketua. Bila dah naik darjah 2,kita pilih sendiri sapa nk jadi ketua kita sbb masing2 dah kenal dan masing2 tau sapa yg blh diberi tanggungjawab.Hah,nila politik.Politik ni mudahnya memilih seseorang utk urus dan rancang perjalanan hidup sesebuah kumpulan.

Dari kecil kita diajar berpolitik secara indirectly hingga ke peringkat tertinggi dlm kehidupan kita.Masuk universiti lagi la,ada election utk pilih MPP bagi tiap kuliah dan peringkat negara ada Pilihanraya utk pilih wakil bagi kita utk ke Parlimen & DUN. Politik dah masuk dlm tiap generasi kehidupan sama ada sedar atau buat2 tak sedar.

Tapi ada pihak buat2 tak faham dlm isu ni. Kenapa ada double standard bila kes Mahasiswa muncul. Mungkin ada yg lupa Mahasiswa ini rata2nya berumur 21 ke atas dan itu umur layak mengundi. Bagaimana mahu mengundi jika tidak dibenarkan bersuara dlm isu politik? Anda dibenarkan utk makan tapi tidak boleh pilih apa yg hendak dimakan. Makan je apa yg dihidang.Ini Bodoh namanya!

Dan Mahasiswa dibenar berpolitik bilamana utk kepentingan pihak tertentu sahaja.Berdemo ke Putrajaya membawa sepanduk tanpa dikacau oleh polis menyokong memanda menteri..Siap masuk tv lagi. Dan turut disiarkan media gambar Mahasiswa bersama tokoh politik pembangkang dan melabel mereka agen si polan dan si polan hanya kerana sekeping gambar.

Anologinya mudah, cuba reverse situasi. Mahasiswa bergambar dgn memanda menteri,mengapa tidak dikata mahasiswa terbabit agen memanda menteri tetapi sebaliknya Mahasiswa bersama pemimpin negara. Menteri juga ahli politik. Di sini ada kepincangan yg jelas. Soalnya bukan menyokong pembangkang tetapi hati2 Mahasiswa sudah jelek dan menyampah dgn sikap pilih kasih dlm soal pengharaman berpolitik.

Juga kerap dicanang Mahasiswa berpolitik acap kali gagal dlm pelajaran. Ya mungkin ini benar justeru berpolitik harus diharamkn. Tapi jgn lupa utk haramkan juga percintaan,riadah dan aktiviti bersukan dikalangan Mahasiswa. Ini juga turut menyebabkan Mahasiswa masakini gagal utk fokus dlm pelajaran andai maksud 'belajar' dalam konteks Mahasiswa ingin didefinasikan secara literal. Ask them to spend 4 years study in Classroom and library only.

Bila ada Mahasiswa terkinja2 di kelab malam tiada yg membicarakan soal adab, tapi bila Mahasiswa berbaring di tgh jalan dan berdemo utk menyerahkan memo bantahan di luar waktu pejabat,heboh soal adab dan jati diri disebut. Pada saya, dua2 ada kelemahan dlm kematangan tapi ingat, dari siapa mereka terajar dan diajar. Ingat, siapa yg gagal menunjukkan contoh yg baik pada generasi muda. Mereka mungkin gagal mendengar kata, tapi tak pernah gagal mengikut perlakuan orang yg lebih tua.

Bila guru mengajar, 1 + 1 = 3 Murid-murid! Jgn salahkan murid-murid.

posted from Bloggeroid

2 comments:

Chempaka said...

saya setuju yang arif ! haha.. selalu baca status ahmad bekenaan dangan hal ni, pastu get confuse sebb ahmad ni nak sokong mana satu sebenarnye.. sekarang lebih jelas.. :)

batrisya qistina said...

haha..reverse talking la tu ain..kadang2 best gak reverse talking nih..