Pages

RSS

Selamat Datang ke Blog Saya
Harap anda 'pening' membacanya.

Wednesday, September 1, 2010

KEMERDEKAAN & APA ERTINYA KEPADA KITA?

Pertamanya belum terlewat untuk saya ucapkan SELAMAT HARI KEMERDEKAAN KE 53 untuk warga Malaysia..MALAYSIAKU GEMILANG..Kalau saya,lahir-lahir saje dah merdeka..Nikmat yang sangat berharga Allah kurniakan kepada saya yang saya amat syukuri..Sahabat-sahabat saya di negara yang masih terjajah,masih lagi berjuang untuk mendapat segulung penghargaan & nikmat bernama 'kemerdekaan'.

Soalnya apa yang kita ertikan dan fahami dengan kemerdekaan ini?

Adakah ia semata-mata angka ~ setiap tahun menghitung berapa tahun sudah kita mencapai kemerdekaan?

Adakah kemerdekaan itu bermaksud pesta bunga api kerna hari-hari biasa tiada peluru-peluru api ke udara?

Adakah kemerdekaan itu memberi erti kebebasan dari kongkongan fizikal oleh para penjajah dan kita boleh berbuat sesuka hati tanpa ada pihak mengawal kita lagi?

Apa pun erti kemerdekaan bagi kita semua ~ mengertilah yang kita hanya akan dapat apa yang kita ertikan..

Andai kita melihat merdeka itu sebagai pesta,maka pesta ajelah yang kita dapat..Yang lain tak dapat kita fahami dan hayati.

Andai kita melihat merdeka itu sebagai medan untuk kebebasan berniaga dan mendapat untung,maka untung ajelah yang kita dapat.

Fahamilah erti kemerdekaan yang sebenar dari sudut yang lebih luas,dari padangan manusia yang sudah berusia 53 tahun..

Sepatutnya kita boleh melihat kemerdekaan dari sudut dan visi yang berbeda..Cukup-cukuplah pesta dan sambutan yang berlebihan..Sambutlah dengan keadaan yang sederhana namun tidak lupa sematkan keazaman bahawa masih berbaki dan berhutang kita dengan para pejuang kemerdekaan terdahulu yang tanggungjawab untuk 'built up' tanah tumpah ini masih lagi berlangsung.

Jangan lupa kita pada Wawasan 2020 ~ ke mana hala tuju perlaksanaannya ketika ia sudah menghampiri ke penamatnya..

Ke mana kita belanjakan hasil bumi kita,petroleum misalnya untuk kebaikan dan peningkatan taraf hidup rakyat.

Berapa ramai lagi kalangan kita yang tak mampu untuk membaca menulis mengira seperti yang Tun Razak inginkan dari tahun 1970an lagi..

Dan berapa ramai lagi penduduk kita yang masih mempunyai pendapatan isi rumah di bawah garis kemiskinan..Alahai nak terus hidup macam mana dieorg nie..Kata negara dah merdeka lama..

Justeru itulah saya menyeru diri saya dan kalian semua untuk kita sama-sama bermuhasabah balik,apa erti kemerdekaan buat kita..Lihatlah dari perspektif dan view seorang yang lebih dewasa dan matang..

Paling mudah ~ tanya pada diri,apa yang boleh aku sumbangkan untuk negara ini.

Acap kali orang bertanya apa yang negara boleh beri pada dia..Agak biadap permintaan itu..Kerna ini hak kita..Ini tanah kita,kitalah yang seharusnya bekorban untuknya demi anak-anak cucu kita..Sekurang-kurangnya tinggal sesuatu untuk ia agar anak cucu kita dapat merasai nikmat bertanah tuankan negara MALAYSIA yang kekal merdeka ;)

DIRGAHAYU MALAYSIA!

p/s : apa yang saya melalut kali nie tah la.. ;))



0 comments: