Pages

RSS

Selamat Datang ke Blog Saya
Harap anda 'pening' membacanya.

Sunday, February 20, 2011

ROKOK ~ 6 TAHUN SAYA HIDUP DENGANNYA

Salam..ehem2..hari ini nak bercerita tentang rokok..lama dah nak menulisnya tapi saya idea nak karang ayat takde..buat makluman adik kakak sekalian,kalu nak buat satu entry di blog,saya ter'paksa' berkhayal dulu nak tulis apa dari awal sampai akhir..nak dapat idea tu bukan mudah,kena duduk mcm2 gaya termasuk la golek2 aas katil dan selalunya saya akan tertidur dan bangun esoknya saya lupa la apa yang saya fikir..hahaha..penulis amatur katakan.. :D




Inilah bendanya ~ ROKOK..apatah benda nie..saya pon tak kenal mana..haha..keep it straight la..masa sekolah menengah dulu,kawan baik saya memang tak hisap rokok..(mmg la tak hisap,dah dua orang je laki dalam kelas saya,yang lain semua perempuan)haha..kawan2 jauh je ada,so saya macam kisah tak kisah sangat..ikut mung la nak hisap gapo,hisap batang paip kat tandas lagi best,sebab tak habis2 plus air free skolah bayar..hehe

Tapi bilamana saya masuk je ke ke Matrik UIA tahun Julai 2005,memang setiap hari la saya terdedah kepada rokok nih..kami tinggal 14 orang sebilik,bunyi mcm kena sumbat dalam kandang lembu kan?mcm ramai sgt,tapi hidup kitorg happy,mcm jemaah je..g mana2 sama2..hahaha..8 dari roomate saya seorang yang tegar merokok..pergh leh bayang la kat bilik,pasang kipas pon asap penuh lagi..ashtray dieorg tak payah cakap la..penuh satu botol mister potato tu..hehe..so macam boleh kata saya pon teraddicted dgn bau asap rokok nih..






Dan di atas ini ialah winston lights,rokok untuk mereka yang mula-mula belajar nak smoke..sebabnya 'ringan'..tah bahasa apa dieorg pakai..tapi kalu dah lelama,mmg perokok bertukar kepada yang lebih stylo la,dunhill ke etc..

Dek kerana nak faham sahabat2 ku ini,saya pernah dua kali dalam hidup saya,beli rokok di atas..dua kotak kot..haha..tapi mmg mcm haram la..tak best langsung hisap rokok..saya beli tu,bape batang je saya hisap,yang lain simpan bertahun2 dalam almari..last sekali bagi makan kambing je..so sampai sudah la tak faham apa yang bestnya hisap rokok nih..last2,boleh nasihat jela kawan2,bila ko nak benti weyh..gtu jela..perli2..tak dgr gak nak wat mcm mana kan..dah ckp..:D

MACAM MANA NAK KENAL PEROKOK TEGAR?

mudah je..perokok nih,tak leh tahan biasanya dalam dua keadaan..lepas makan dan time buang air(teeet)..mesti resah gelisah nak smoke..haha..ada yang cover macho tu mmg 'nazak' habis la..confirm :d

So,begitulah akhirnya..

Tempoh hari,yusuf ada sebut pada saya,susah dah nak cari lelaki yang tak smoke skrg mcm kita..baru saya terfikir balik pasal nih..emm..mmg susah pon..huhu..

So buat sahabat2 yang ada suami,adik,anak,pakwe sesapa jela..Pujuk la dieorg supaya benti merokok..Korang mesti nak hidup lama dgn dieorg kan?

Begin with the end in the mind..

Perokok2,jgn marah ye..ini entry kerana kasih kepada kalian ;)

Mari kita bina ummah yang sihat..arigato..:D

p/s:ada sesapa nak cadangkan saya patut tulis next topik pasal apa?

3 comments:

Si gadis bunga said...

tulis pasal saya~
hahaha
;)

sufygirl said...

ayah & salah seorang abg ipar PERNAH merokok, lama..tapi dah berhenti, pun lama, dah LEBIH 10 TAHUN diorg stop, alhamdulillah.

abg2 yg lain, & abg2 ipar yg lain xmerokok.
adik pun tak, bakal adik ipar (maklumlah adik ppuan br lpas spm, hehe) pun harapnya tak la insyaallah. :)

Tamar Jeles said...

tulis pasal ayahanda :D