Pages

RSS

Selamat Datang ke Blog Saya
Harap anda 'pening' membacanya.

Sunday, July 1, 2012

BERSEDIAKAH KITA UNTUK MASA DEPAN?

Orang bercakap tentang masa depan dan ada bermacam-macam topik tentang masa depan. Paling femes, bila nak kahwin dan ada anak? Tu topik yang sangat sesuai bagi golongan muda remaja macam kita dan saya.

Tapi saya lebih berminat untuk fokus kepada berita di televisyen semalam yang saya dengar sambil tidur tapi telinga terbuka. Malaysia bakal ada 180,000 ribu graduan menjelang tahun depan dan peluang pekerjaan semakin menyempit. Apa dia?180,000? Biar betul!

Secara puratanya, hanya 22% daripada jumlah rakyat Malaysia yang berpeluang melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti berbanding Korea yang mempunyai kadar tertinggi di dunia iaitu lebih dari 90%. Betulkan saya jika fakta ini silap.

Cuba fikir apa yang akan jadi dalam masa 10 tahun lagi?Junior-junior anda sama taraf dengan anda. Mereka ada degree, kita pun ada degree. Tak ada beza. Yang berbeza, mereka muda, kita tua. Yang beza, mereka kuat, kita semakin lemah hilang kudrat.

Justeru itu, kena sama-sama kita semua menambah nilaikan diri kita. Perlu ada pemikiran untuk menjadi lebih dari orang lain. Ada sarjana atau PHD mungkin salah satu contoh atau mungkin menambah kekayaan dengan lebih banyak.

Yang pasti, sama-sama ita siapkan diri untuk menghadapi saat itu. Mempersiapkan diri ke arah lebih baik akan sentiasa membuat kita bangkit tiap kali kita berputus asa. Sama-sama kita. Insyallah.

P/S:

Sebenarnya jasad letih menyiapkan dissertation & proposal untuk master. Nak tidur pun tak sempat dan tak cukup masa. Hanya telinga terpasang depan televisyen. Terkadang rasa diri mahu berputus asa. Sabarlah hai hati. Nak sesuatu,mana ada cara mudah. Bulat takkan sesekali datang bergolek. Takde kemenangan tanpa pengorbanan dan kekalahan.

Perjalanan beribu-ribu batu itu bermula dengan langkah pertama. Mulakan sekarang! :)

0 comments: