Pages

RSS

Selamat Datang ke Blog Saya
Harap anda 'pening' membacanya.

Thursday, July 26, 2012

RAMADHAN YANG LEMAH DAN TAK BERMAYA

Saya ingat saya jarang dilanda demam. Dalam setahun mungkin dua atau tiga kali sahaja. Tapi bila dah mula kena pasti lama saya berteman dengannya.

Dan bibit untuk demam mula tiba pada jumaat sehari sebelum Ramadhan. Tapi saya gagahkan diri pandu kereta pergi dan balik ke Changlun Kedah untuk ziarah pak cik yang kurang sihat sudah 2 minggu. Sampai je    di Kelantan,memang rasa sangat tak selesa dan pergi jumpa Doktor dapat MC sehari.

Demam bukan masalah besar tapi terganggunya ibadah ketika Ramadhan tu yang menjadi masalah. Terawikh pun di rumah, kerja pun perlahan. Allahurabbi.

Sebenarnya kita sebenarnya manusia yang sangat lemah.Memang dasar hamba. Diuji baru sedikit tapi mengeluhnya begitu lama dan panjang. Usai ujian dilepasi, pasti kita lupa dan tidak ingat kembali kesusahan kita masa lampau. Terkadang lupa untuk bersyukur bahawa Allah telah mengeluarkan kita dari musibah yang dulu kita merintih-rintih mahu keluar darinya.

Moga Allah kurniakan kita hati yang tawadhuk dan jiwa yang sentiasa bersyukur. Sikit je ujian ni, ramai lagi manusia yang diuji lebih berat dari kita dan mereka tempuhinya dgn sabar dan tabah. Moga Allah rahmati Ramadhan kita kali ini insyallah.

0 comments: