Pages

RSS

Selamat Datang ke Blog Saya
Harap anda 'pening' membacanya.

Saturday, June 26, 2010

BILA SAYA MULA BERBICARA ~ OPTIMIST



Bismillahirrahmanirrahim dan assalamualaikum buat smua…

Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kehadrat Allah taala kerana memberi peluang buat insan kerdil ini untuk menulis di blog MR .A nie, walaupun sy xpenah berblog slama ini..TQ to MR.A kerana invite sy menjadi author di blog nie..moga2 para pembaca sekalian mndapat manfaat atas apa yg bakal sy postkan slps ini walaupun akan ada kekurangan pada penulisan sy nnti…..

Bermacam-macam bermain di fikiran sy tatkala menerima tawaran ini..”Blh k aku menulis? ”Apa yg aku akan tulis nati? ”Adakah apa yg aku tulis akan memberi manfaat pada pembaca? “Apa penerimaan pembaca nati? Saya membiarkan persoalan2 tu tnpa jawapan…dan saya akan cuba memberi yg terbaik dan xmenghampakan harapan MR.A dan para pembaca nati ..tu janji saya..I.ALLAH..

Entri sy pada kali ini adalah sedikit perkongsian pengalaman slama 6 minggu saya berpraktikal di private praktis dan Hospital Kota Bharu…hari2 sy berdepan dgn pelbagai penyakit mata terutama apabila di hospital..kebanyakkan mereka adalah warga tua..mereka ini kebanyakkan mengalami masalah selaput mata (cataract) dan tekanan dalam mata yg tinggi(glaucoma) di samping penyakit2 mata yg lain…kami (optometrist) bukanlah doctor,tp lbh kepada pakar penglihatan..tp,pak cik2/makcik2 memanggil kami ‘doctor’..ok la,doctor pun doktorla..hehhehe
Apa yg sy ingin kongsikan di sini adalah luahan makcik2 dan pakcik2 tu apabila datang kpd kami: Doktor, “pokcik nie, mata xbrapo napok doh.blh ko nak wat spek bia blh wat ngaji quran xpo doh.wat bekal nak mati esok2, mugo kijo lain xleh wat doh’…terkedu sy mendengar luahan itu..insaf…sy bermonolog sendirian : ‘aku yang muda ni mcm mana?nak tggu mata da xnampak,badan da xlarat baru baru nak kejar amal ibadat k?lagikan pakcik2 yg da tua pun, terkejar2 nak wat amal ibadat untuk bekalan sementara umur masih berbaki apatah lagi aku yg masih muda,sihat tubuh badan nie..isk2…YA ALLAH..bermuhasabah sendirian…

Ini pula cerita budak2..si anak datang bersama ayahnya ke kedai spek..si ayah berkata: ‘anak sy ni complain xnampak dlm kelas..xtau apa yg ckgu tulis dalam kelas’. Biasanya,kami akan cek power mata dengan mesin automatic (autoref) sblm pemeriksaan sbnrnya di buat. Sy dapati adik td,matanya tiada power (plano).sy hairan, dia complain xnampak.lalu sy double cek..setelah smua power yg sy letak,smuanya dia kata xnampak..dr yg sebesar2 huruf,smpailah yg sekecik2 smuanya xnampak..sy heran..napa ni?erm,sy memulakan taktik..’adik,akak letak power yg paling tinggi kt mata adik ni, adik nampak x?padahal power td adalah power 0 (plano)..lantas dia dgn laju menyebut smua huruf2 tadi dr atas smpi ke bawah dgn yakinnya..saya tersenyum sendirian….barulah sy tahu,bahawa mata diasihat, tp dia ingin pakai spek,lalu dia buat2 xnampak..ini namanya malingering (buat2 xnampak) ..ayah dia ckp,msti ada kwn2 dia yg pakai spek kat sekolah,sbb tu dia pun nk pakai jugak..isk2 bijak betul budak2 zaman skrg blh plak nk menipu..isk2..patutnya bersyukur dgn nikmat mata yg sihat..

Begitu juga kisah seorang atok yg dibawa oleh cucunya ke kedai tmpat sy praktikal untuk membuat spek.si cucu berkata kpd saya:’atok sya ni da umur 90thn dah,xcekak doh,jale pun xbrapa buleh doh,kn org pimpin, tp,nk wat spek nk wat ngaji quran.. mata kanan da buat operation buang selaput dah..tp,kurang napok jugak’..termenung lagi sya..mcm mana ni?blh lagi k pakai spek kalu mcm ni?tp,sya cuba buat yg terbaik,walaupun mata kirinya dah xblh dibetullkan kerana ada selaput di kanta matanya..akhirnya, pakcik tu blh nampak dgn power yg sy cuba beberapa kali walaupun dgn tulisan ayat al quran yg sedikit lebih besar berbanding yg biasa..lalu sy mencadangkan si cucu td membeli al quran yg lebih supaya harapan atoknya untuk mengaji quran tercapai tatkala di usia2 senja..atok tadi pulang dgn gembiranya krna dia msh ada harapan untuk mngaji quran lagi…alhamdulillah…

Saya gembira,tatkala patient saya memakai spek yg saya cek dan dapat melihat dgn jelas..’terima kasih doctor, saya da blh melihat dgn jelas dan blh mengaji quran’..alhamdulillah, atleast saya da menolong setakat mana yg ak mampu.saya gembira melihat mereka gembira…buat mereka yg masih dikurniakan mata yg sihat,hargailah mata anda.jagalah dan gunakanlah sebaik yg mungkin kerana tnpanya, kita xkan dapat melihat keindahan ciptaan tuhan yg indah dibumi ini…subhanaallah…bersyukurlah dgn dua mata yg ind ah yg ALLAH anugerahkan kpd kita ini..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
-Open your eyes by Maher Zain-

1 comments:

rasberry said...

a super wonderful first post :) keep on writing k.farah!! selagi belum busy lagi. hehee.