Pages

RSS

Selamat Datang ke Blog Saya
Harap anda 'pening' membacanya.

Monday, June 28, 2010

CORPORATE LAW CONFERENCE ~ MERGER & ACQUISITION/PRIVATISATION



Alhamdulillah wa syukrulillah..Selasai program hari ini,conference law..First time saya mengikutinya atas jemputan ayah mi saya..Bukan mudah nak dapat masuk semata kalau entrace fee untuk seorang participant RM3000 per head..Saya dapat masuk free semata anak sedara punye pasal..dapat slide lagi..hehe..Conference yang dianjurkan oleh AAA Consulting di Kelantan Trade Centre ini melibatkan 21 orang peserta..Tak ramai pun,cukup la mana patut sebab dia nak kasi personal touch..Owh buat yang tak tahu lagi,AAA Consulting merupakan anak syarikat Azmi & Associates yang mengfokuskan kepada training kepada public untuk menjadi mahir dalam bidang tertentu..One day program ni banyak la mengajar saya sedikit sebanyak tentang itu dan ini..Apa dia itu ini?isk2..Kena jadi lawyer baru faham..haha..:p

Mudah nak cakap Merger & Acquisition(M&A) ini ialah expertise ayah mi as dia have been listed as 100 top lawyers in Asia due to his performance in this field..Dan he is among the Malay expert lawyer in this country..kalau tak caya,leh refer kepada majalah ALB k..gtu la sedikit sebanyak mengenai ayah mi saya..bukan sebab dia ayah mi saya nak cakap gtu,tapi dia mmg deserve pujian dan anugerah itu atas usahanya selama ini..Dan mendengar talknya sehari suntuk memang la betul dia seorang yang sanagat informative bilamana dia menidakkan dan menjawab dengan tenang segala persoalan-persoalan yang dikemukan2 oleh pengarah-pengarah syarikat yang hadir..Owh sebelum terlupa,M&A mudahnya ialah part of Company law la..kalu kita belajar kat universiti..tapi in practise..company law nie banyak lagi cabangnya,M&A,Due Diligence dan bla bla bla bla..jadi sesapa yang rasa tak pandai Company law tu,jangan bersedih k,ilmu kena sentiasa menuntut,sikit sanagat je apa yang belajara compare dengan apa yang akan diminta oleh client in practice..i have dine some of it,ilmu kat kelas tak leh nak pakai sangat..kena rujuk buku-buku lain manjang..;)

Okay okay..Merger mudahnya nak cakap ialah penggabungan syarikat la..contohnya dua syarikat yang sama nak merger jadi satu atas kepentingan mereka membuat bisnes yang sama..okay?contoh terbaik boleh la dilihat menerusi merger of among 3 biggest GLC company in Malaysia i.e. Sime Darby,Guthrie dan juga Golden Hope dan mereka merge menjadi Sime Darby Bhd..oaky..faham?tak faham msg je k..;)

Okay acquisition lak..mudahnya gni..bilamana syarikat besaringin membeli equity syarikat kecil..contohnya,mcD nak beli A&W sbb A&W syarikat yang lebih kecil untuk jimatkan kos operasi dan kurangkan pesaing sebab mereka menjalankan bisnes yang hampir sama..jadi bilaman berlakunya acquisition,A&W akan ceased to exist..pehe dop?sikit2 boleh la..gtu la sedikit sebanyak..;)

Satu benda yang saya suka bilamana berbual atau denagar ayh mi cakap ialah he will talk about real things as he being exposed by that..Jadi kita akan melihat dunia dari different angel..Ops..Antara yang hadir jugak tadi ialah YB Senator Mumtaz yang saya nampak kagum dgn ayah mi,bilamana ayah mi mengetengahkan isu-isu politik yang tak terjangkau dek pemikiran kita..Dan Yb berkata dia akan bawak soalan2 dan isu tersebut ke Parlimen..Kelas gtu..haha..Antara yang menarik saya kira pada konference tadi ialah bagaimana CIMB mengurangkan jurang 20 Billion asetnya di bandingkan dgn Maybank dalam masa kurang dari 3 tahun, pembinaan ERL yang menghubungkan KLIA dgn KL Sentral dan isu Port Tumpat ;)

Dan saya sendiri,semasa berpraktikal di A&A,dapat tgk original agreement of IJN ;p

Wah seronok..haha..Sebab tau,owh ini ke isu yang dimainkan kat paper dengan Tv rupanya..Jadi saya tak get confused..heee...

Finally,saya seronok dgr orang yang cakap berinformative..semua tahu..itu tahu ini tahu sebab saya suka general knowlegde..Akhirnya moga segalanya berjalan lancar buat saya,insyallah..

p/s:

if ada request nak mintak saya cakap pape lagi or nak tanya pape lagi pasal conference sila la bgtau k,saya tatau mana saya terlepas pandang ;)








0 comments: