Pages

RSS

Selamat Datang ke Blog Saya
Harap anda 'pening' membacanya.

Friday, September 3, 2010

BALIK KAMPUNG

Balik kampung?Apa kebende tu?hehe

Bila masa orang balik kampung?

Jawapan paling femes..

Bila cuti..Jawapan student :p

Jawapan orang dah kerja ~ mstila time raya..

Kalau setahun dah tak balik raya wajib balik..Kalau tak balik gak tu mmg anak derhaka la tu..Teruk bebenor mcm tak de mak bapak..hehe

Dan kerana saya masih lagi penat dengan tak cukup tidur atau terlebih tidur dek kerana take home test yang menggila,saya pun tak mengarut panjang-panjang kali nie.

Cukup nak beritahu ~ sejarah saya balik kampung time raya memang mengerikan..hahaha..

Ada satu tahun ~ tiket habis..Terpaksa naik 'bas lompat'..Bas melompat ke hapa?Ye kot..haha..First naik dari KL ke Kuantan..Lepak Kuantan 5 jam,naik bas terus ke Kelantan..Perjalanan yang sangat memenatkan..16 jam travel..600Km lebih kot jaraknya..Tobat la tak naik bas lompat dah lepas nie..Rela naik kapal selam mendarat kat Pantai Sabak..heeee

Ada satu tahun tu lak tiket habis lagi..Kali ini naik lak keretapi..Perjalanan biasa keretapi 12jam dari KL Sentral ke Wakaf Bharu..Standard la tu..Tapi kali nie,raya up sikit..Rel keretapi jam kot..Semua keretapi nak balik kampung,jadi la 16 jam..Pergh..Lagi la nazak..Dengan tak mandinye..Rasa nak turun berlari sampai rumah pon ada..RIMAS,,hahaha

Bila cakap dengan atuk ~ dia kata zaman dia jadi askar dulu pun lama tu la naik keretapi dari KL ke KB tak improve samapi sekarang..KTMB please do something..Keretapi laju banyak je kat Jepun..Beli la sebijik..Jangan la upgrade Airport je :D

Ada satu tahun tu lak ~ naik bas carta..Gembira rasa hati bas datang pick up dalam UIA..Tak kena kuar p stesen bas..haha..Indah Khabar dari rupa..Bas kul 7 pagi ditunggu pukul 11 pagi baru sampai..haha..Hampeh..Bas Transnasional lak tu..Adoyai..Masa tu 29 Ramadhan kot..Dok terbayang dalam kepala beraya dengan 'niggis' dah..Cilako punye bas bagi harapan palsu :D

Pastu perjalanan tau tau jela semua nak balik raya..Jam yang amat..Kul 1 pagi sam[ai Kota Bharu..16 jam jugak la jadinya...Dah menunggu bas dari pukul 7 pagi..Nasib tak bukak pose..huhuu

Dan 2 tahun lepas naik bas transnasional gak,tiket tambahan..Budget mcm dapat bas elok la kan..tengok2 mcm hampeh..dapat coaster yang kecik tu..dia sumbat 40 orang..bantai balik pantai timur..sepanjang jalan dok melambung2 dalam bas..pe hal bas bandar buat jadi bas express..sampai rumah mereng sehari..tak dapat bawak kete..pening kepala..gegaran otak ;))

Saya bila masuk bab raya ~ mula menyampah sebab orang kelantan ramai sangat di perantauan..Korang nak duk sini jangan kacau tiket bas aku leh tak..haha..Ni tak puasa lagi tiket bas dah sold out..Takke pening kepala tu..huhu..Untuk rekod lebih dari 700000 rakyat kelantan berada di perantauan..haha..Bapak la ramai..Adeh..Saya masuk la salah seorang..Nak wat macam mana UIA takde kat kelantan..kalu tak saya g UIA kat kelantan dah :p

Dan tahun nie tahun last saya balik raya dari UIA..Saya balik lambat lagi..Sebabnya nak teman paan..Dia ajak balik sama dengan dia..Pdahal saya dah beli tiket awal dah..Takpe la..tolong orang nnt orang tolong kita balik kan?Susah sikit takpe..Moga Allah redha kita buat baik senangkan hati orang..walaupun orang jarang senangkan hati kita ;)

Tuler sikit sebanyak citer saya balik kampung..Nasib la saya ada kampung lagi(walaupun mcm tak bape kampung).

Korang macam mana?Nak dengar citer korang gak ;)


6 comments:

miss aniesayu said...

org takde pengalaman balik kampung beraye.
paling lame perjalanan pun 2 jam.

nge~
alhamdulillah takde kampung. eh, org dok kg la. cumenye, jarak antare tempat-tempat saye menuntut ilmu dengan rumah adelah sangat dekat.
alhmadulillah, tak payah nak fikir pasal 'teket', pasal berape lame dalam bus, pasal ntah pekemende ntah lagi
nak balik, anytime. nak dengan taknak je masalahnye

kan? kan?
;)

batrisya qistina said...

ada masalah tiket ek?perlu ke pronounce 'teket'? ;)

it's tiket la..sebutan saya unik..;p

kenapa kamu tak eja saya as 'saye' sbb kita sebut saya tapi 'saye'? ;)

tak pon 'eja'..kenapa tak tulis 'eje' ? ;))

p beli tiket balik ijok sane..nnt raya dgn niggis tatau :D

sufygirl said...

slm,

adui la..klu dh ahmad 2 ahmad jugakla..
sabar jelah baca cte ahmad ni..huhu

tahniah & takziah la ye.
takpe2, pengalaman mahal 2, esok2 boleh cte kt anak cucu, b4 tu cte kt isteri dlu ye x? ;)

kak jie xreti nak buat cte kelakar mcm ahmad ni..hehe

batrisya qistina said...

slm..

haha..kelakar ke..mcm senget je cerita nie..nak kata nak balik raya tiap tahun sakit pinggang ;))

cite ke kengkawan dulu la..ko isteri nnt nikoh dulu..

calon takdop lagi :p

haha

AizA said...

hahaha..mcm2 pengalaman kamu ni..

tak penah lak ade pengalaman mcm ni..slalu da prepare bli tiket awal2 n blk dgn tenang je..

tak taula mse dpn nnt cmne plak kn..

batrisya qistina said...

nak beli tiket awal2 tu macam mana..cuba bgtau sikit..tak umum pose lagi tiket dah hbs..;))

kamu takpe..perantau..jalan kaki sampai la kuantan kan? ;p