Pages

RSS

Selamat Datang ke Blog Saya
Harap anda 'pening' membacanya.

Tuesday, March 27, 2012

DUIT BUKAN SEGALANYA

Saya ada beberapa kenalan doktor pakar.

Pakar bedah. Pakar jantung. Pakar kanak-kanak. Pakar buah pinggang.

Yang hidup mereka sudah dilimpahi dengan segala kekayaan dan kemewahan dunia dek kerana kepakaran yang mereka ada dalam hidup mereka yang hanya sebilangan kecil manusia di dunia ini punyai.

Walau demikian, mereka masih bekerja kerasa untuk merawat dan menyelamatkan nyawa manusia siang dan malam pagi dan petang. Tiba-tiba terfikir, mulianya tugas doktor. menginfaqkan diri untuk masyarakat. Semalam, saya menunggu hampir dua jam untuk menemui seorang sahabat doktor pakar urologi. Sampai giliran saya, dia bergegas keluar. I minta maaf. Ada patient waiting me on table. I will call you while driving to the hospital. Saya clueless. Haha.

2 minit kemudian, dia telefon. Sorry. Kawan I telefon minta tolong datang segera. Ada patient operate untuk bersalin. Doktor O&G terpotong saluran kencing patient tu. I have to go to help the patient. Sekali lagi saya clueless. Ades. Dalam hati, takpe mengapalah, ada yang lebih memerlukan beliau. Doktor masuk kerja pagi sampai bila-bila dia kerja. Pernah saya terfikir bila doktor berehat?

Masa Tok Wea keluar masuk private hospital dulu, ada seorang doktor pakar yang bertahun-tahun jaga dan treat dia. Tak kira masa dan ketika. Dialah yang bertabah jaga. Duit dah berkepuk. Kete dah besar gajah yang jarang orang pakai di Kelantan. Tapi hidupnya untuk berbakti. Pukul 1 pagi, masih di workstation, greet patient macam dia ada seribu kekuatan untuk senyum dan terus tersenyum. Sungguh hidupnya untuk masyarakat.

Tapi tak semua begitu. Ada juga yang mata duitan. Biasalah dunia.kan?

 Kita macam mana? Tak kiralah siapa pun kita, marilah kita beramal membantu masyarakat walau peranan kita sekecil mana pun buat bekalan di hari kemudian. Kata Dr Asri, tak luak pun anggota badan kita, tak habis pun duit kita malah Allah tambah lagi nikmat dan rezeki bila kita jadi insan bersyukur.

Dear Doctors in all over the world,
May Allah bless you with your work.
Thank you.

p/s: Moga adik saya juga kelak setabah doktor-doktor ini. Insyallah

0 comments: