Pages

RSS

Selamat Datang ke Blog Saya
Harap anda 'pening' membacanya.

Monday, May 28, 2012

BILA KITA HARUS BERUBAH

Saya ada banyak benda untuk ditulis, tapi semuanya berada di dalam kepala. Cuma ianya tidak tertumpah keatas papan komputer. Kalau ada yang sudi untuk menaipnya bagi pihak saya, pasti saya amat berterima kasih. Cuma untuk kali ini, saya rajinkan diri untuk menulis di tengah-tengah kekalutan musim manusia sibuk kenduri kendara mencari redhaNYA.

Dari kecil, saya hanya mendengar tentang golongan free thinker/liberal. Secara umumnya, mereka ialah kumpulan yang menyandarkan pemikiran dan tingkah laku mereka hanya semeta kepada logik akal tanpa wahyu dari langit. Sekali dgr pendapat dieorg ni, mmg hebat. Logik dan masuk akal. Tapi bagi kita yang percaya pada Islam dan tahu ajaran Islam, benda ni banyak yang mengarut. Cuma masalah kebanyakkan kita, tak reti nak counter balik hujah dan pendapat mereka.

Justeru bila saya kini memilih untuk sedikit aktif dengan Malaysian Bar (Majlis Peguam Malaysia), saya sudah dapat menjangkakan saya akan mendapat direct exposure dgn kumpulan ini yang memang monopoli dalam Majlis Peguam. Dan ternyata, Allah beri peluang untuk saya dengar pendapat mereka dua tiga minggu lepas. Hebat. Mereka bukan cakap sembarangan. Banyak pembacaannya. Banyak rujukannya. Dan saya tekun mendengarnya mengambil kira semangat freedom of speech yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan. Konklusinya, saya boleh katakan, mereka hebat. Mampu untuk menarik ramai pihak menyokong mereka walaupun jika dikira dari sudut agama, hujah dan pemikiran mereka sangat menyimpang.

Sedikit perkongsian buat kalian. Harap takde budak2 bawah 18 tahun baca post saya ini. hehe. Seorang dari mereka berkata, sapa ajar yang lelaki kena kahwin dengan perempuan? Itu hanya ajaran dulu kala yang cakap penis harus *dgn izin* 'dicucuk' ke dalam vagina. It is well train that boy being trained by their parent to love the blue/red colour since their young age vis-a-vis girl to love pink/yellow. It is custom of our old age generation. Dan pengamal same sex love ini katanya fall in love through the same man loves woman. Exactly the same! It is their psychological need same as we need a vagina to satisfy our lust. It is all our mind setting.

Dan banyak lagi perkongsian kami pada petang itu. Jujurnya, dalam hati saya doakan mereka diberi hidayah oleh Allah satu hari nanti kerana mereka mengkaji dan mengkaji bukan mengikut membuta tuli.

Dan jujurnya saya sendiri punya jawapan untuk persoalan mereka. Kalian bagaimana? Bersediakah untuk berhujah dengan mereka jika diizinkan untuk bertemu mana. Ketika ini, peranan kita sebagai Daie amat diperlukan.

Dan kita seharusnya berubah. Tiba masa kita mantapkan ilmu untuk mempertahankan apa yang kita amalkan  dan percaya. Dan sudah tiba masanya kita bukan nya bertaqlid buta mengharamkan itu dan ini tanpa mampu mempertahankan amalan kita dengan hujah-hujah.

Sama-sama kita berubaha seiring globalisasi yang melanda dan menyerang setiap sudut kehidupan kita. Moga sedikit perkongsian saya ini membuka sedikit jalan dan ruang untuk kita semua menjahit kembali jalan-jalan kita demi untuk mencapai keredhaanNYA insyallah..

1 comments:

Abg Is said...

Salam awaknya..

Org kita kot..
Fesen taknak kaji mendalam..
Ikut apa yg di perturunkan zaman ke zaman..

Ikwan Muslimin (betul eja?) di Mesir pun dikatakan lebih kurang sama, banyak guna logik akal..

Wassalam...