Pages

RSS

Selamat Datang ke Blog Saya
Harap anda 'pening' membacanya.

Tuesday, June 26, 2012

DASAR PERUT MELAYU

Saya tak rasa UMNO atau PERKASA pernah amalkan dasar ini tapi sebagai pejuang ultra Melayu, seharusnya Dasar Perut Melayu berada dalam sanubari mereka.

Kalau nak sangat sanjung Melayu, makan je makanan Melayu. Jangan sentuh langsung makanan Barat.

Tetapi halnya tidak begitu. Kerana selera manusia sentiasa perlu bertukar. Allah wujudkan perasaan jemu untuk melengkapi manusia:makhluk ciptaanNYA. Sesekali nak juga sentuh chicken chop, spagetti & lain-lain.

Keadaan juga sama dengan bangsa. Melayu tak selalunya betul. Tak selalunya bebas dari kesilapan. Ada hari, kita memerlukan bantuan bangsa lain hatta Cina dan India. Kerana kita semua makhluk Tuhan yang saling melengkapi satu sama lain : prinsip terindah ciptaan Tuhan.

Justeru, dasar yang bodoh dan bebal mempertahankan kebodohan semata-mata kerana keangkuhan haruslah disapu bersih dari minda dan fikiran. Percayalah kita takkan selamanya mampu berjalan menongkat langit. TIDAK SELAMANYA!

Harus juga saya akui, bahawa saya juga seorang Melayu mengikut perlembagaan Malaysia walaupun Moyang saya sudah 1Malaysia : Melayu, Cina & Siam. Saya juga akan membantah sikap membebalkan diri semata-mata utk mempertahankan bangsa saya yang silap. Teladanilah sikap Nabi yang tidak berbeda dalam menghukum mereka yang silap dlm tindakannya.

Walaubagaimanapun, saya tidak dapat tidak lari dari prinsip yang satu ini. Dasar Perut Melayu. Petang tadi, rasa seperti mahu demam. Dalam hati terdetik sudah : aku masih tak makan Nasi lagi harini. Ya. Nasi - makanan rugi bagi bangsa Melayu.

Saya mampu makan apa sahaja, tapi dalam sehari mesti menjamah nasi jika tidak mampu ditimpa demam. Harap Dato Ibrahim Ali juga seperti saya. Hehe.

Moga Allah rahmati saya dengan prinsip Perut yang saya bawa ini. Insyallah.

posted from Bloggeroid

2 comments:

Chempaka said...

amad salah tulis rugi=ruji.. atau mmg nak maksudkan rugi as sarcasm amad?

mohon penjelasan..

ekekeke...

batrisya qistina said...

hahaha..yang sebenarnnya salah tulis..tapi mmg ramai tak rasa nikmat makan nasi..rugi :)